دعاهای مشگل گشا
آیا دعایی هست که در سخت ترین شرایط بتوان در کمترین زمان مشکل گشا باشد؟
دعاهائی در مفاتیح الجنان با عنوان سریع الاجابه آمده که بعد از دعای توسل در کلیات مفاتیح ذکر شده از قبیل دعای فرج وحرز حضرت فاطمه (ع)دعای حضرت سجاد (ع),دعای فرج حضرت حجت(عج)دعای یا من تحل به عقد المکاره و... نذر صلوات,توسل به حضرت معصومه(ع),توسل به حضرت حجت (ع)در مسجد جمکران,هدیه صلوات به مادر امام عصر (عج)ومادر حضرت ابوالفضل(ع)ختم امن یجیب المضطر و... موثر است.
دعایی تحت عنوان مشکل گشا نداریم ولی در سختیها ومشکلات برخی از دعاها مثل دعای جوشن کبیر وجوشن صغیر سفارش شده است امادرباره سریع الاجابه ترین دعاکه در سخت ترین شرایط بتوان ازآن استفاده کردگفته شده است:
در میان دعاها، خواندن زیارت عاشورا در 40 روز، خواندن دعای توسل در 40 هفته همراه با نماز امام زمان(عج) در شب های چهارشنبه و هم چنین خواندن 114 مرتبه دعای «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک» در یک مکان مقدس مانند مساجد یا زیارتگاه ها، بسیار تجربه شده.
البته گفتنی است؛ اینکه توقع داشته باشیم دعایی باشد که سریعا به اجابت برسد و خواسته های ما را برآورد, شاید منطقی نباشد, زیرا تحقق هر امری تابع شرایط خود است. البته در عین حال هیچ دعایی خالی از نوعی اجابت فوری نیست، زیرا دعا نوعی عبادت و پرستش است و درهر عبادتی که با قصد قربت انجام می شود ؛ یعنی عبادت کننده تصمیم دارد به خدای خود نزدیک شود و به کمالات ذات اقدس اله آراسته گردد، خالی از اثر قربی نیست. بنابر این، همین که دعا و عبادت با خلوص نیت و شرایط لازم انجام می شود، در همان لحظه به اجابت می رسد و اثر معنوی خود را بر روح و جان انسان می گذارد. و با استمرار این حالت است که آدمی به تدریج مظهر نورانیت و اسماء و صفات کمالیه حق تعالی شده، به کمال و سعادت شایسته خود می رسد، خود دعا کردن، در حقیقت، درمان عطش قلب و تسکین سوزش جان و و نیاز روح به عروج به عالم قدس اله است. امام صادق(ع)فرمود: شما را به دعا سفارش مى کنم. زیرا با هیچ عمل دیگرى همچون دعا, به خدا نزدیک نمى شوید. (کافی، ج2، 467).
انسان همه مطالب و نیازهای خود را می تواند از خدای بخشنده و مهربان بخواهد. به ویژه خواسته های دینی و الهی که نشانه قوت ایمان و روح بندگی است. دعاهایی که می تواند در این زمینه مفید باشد بیش از همه این است که خالصانه با حالت تضرع و نیاز و ایمان کامل قدرت خداوند در برآوردن حاجت شما با زبان خود و توجه قلبی به خدای تعالی خواسته خود را به طور کامل از او بطلبید.
افزون بر این، دو دعا را نیز زیاد بخوانید در قنوت نماز و بعد از هر نماز، در سجده و یا هر وقت دیگر:
1. «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک؛ خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداریت از نافرمانیت».
2. «رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر؛ خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم».(قصص، آیه 24)
قرآن مجید می فرماید که وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای عالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
====================
علامه طباطبایىرحمه الله با استفاده از دو آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛(1) و آیه «ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛(2) استفاده مىفرمایند که در استجابت دعا دو چیز معتبر است:
یکم) دعوت، خواستن و طلب باشد، آن هم به راستى و صداقت؛ نه که این لقلقه زبان باشد که لفظ «ادعو» آن را مىرساند.
دوم) فقط از خداوند بخواهد که لفظ «عنّى» همین را مىفهماند. بنابراین اگر به یک سبب از هزاران اسباب خارجى اعتماد کند، از خدا نخواسته و در این جا «عنّى» محقق نشده است»(3) و خداوند قول نداده که اگر از دیگران چیزى خواستید، آن را مستجاب کند.
حال در هر دعایى این دو شرط مهم تحقق داشته باشد، اجابت حتمى است و اگر هر یک از این دو شرط نباشند حقیقت دعا به طور کامل تحقق نیافته است، لاجرم خداوند استجابت آن را تضمین نفرموده است؛ بلکه اگر کسى از غیر خدا چیزى بخواهد، خداوند او را به غیر خود واگذار مىفرماید.
یک. موانع استجابت دعا
اهل بیت عصمت و طهارت - که مفسران قرآن کریم هستند - براى استجابت دعا موانعى را ذکر نمودهاند که به بعضى از آنها اشاره مىکنیم.
1.1. غفلت قلب
دعا یعنى درخواست از خداى متعال براى برآورده ساختن حاجتى مىباشد و طبیعى است که این ارتباط در صورتى مؤثر است که فقط ظاهر دعا مورد توجه نباشد، بلکه در باطن انسان توجه به خدا و تضرع به پیشگاه او شکل بگیرد و انسان فقط خدا را مؤثر در امور بداند. رسول اکرمصلى الله علیه وآله مىفرماید: «اعلموا ان الله لا یقبل دعاءً عن قلب غافل»؛ «بدانید که خداوند دعائى که از قلب غافل برخاسته باشد قبول نمىکند».(4)
در واقع خداى متعال این گونه بندگان خود را تأدیب و تربیت مىکند تا از راه خطا بازگشته و مسیر صحیح هدایت الهى را در زندگى خود انتخاب کنند.
2.1. منافات داشتن با حکمت الهى
خداى متعال بر اساس حکمت خود، این عالم را طبق قوانین خاص اداره مىکند و هیچگاه، این قوانین را نقض نمىکند. بنابراین استجابت دعا باید از مسیر قوانین و سنن الهى جریان یابد و اگر دعایى نقض کننده این مطلب باشد، مستجاب نمىشود؛ زیرا خداى متعال فقط کریم نیست؛ بلکه حکیم نیز هست و هیچ صفتى از صفات او، صفت دیگرش را نقض نمىکند.
امام علىعلیه السلام مىفرماید: «ان الله سبحانه لا ینقض حکمته فلذلک لا یقع الاجابة فى کل دعوة»؛ «خداوند سبحان حکمت خویش را نقض نمىکند بنابراین هر دعایى را مستجاب نمىسازد».(5)
3.1. عدم مصلحت
گاهى انسان از خداوند چیزهایى را درخواست مىنماید و فکر مىکند اجابت آن به نفع او مىباشد؛ حال آنکه در واقع اجابت آن درخواست؛ به ضرر او است. این سخن، اشاره به آیه 216 سوره «بقره» دارد که مىفرماید: «عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ...»؛ «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنکه شرّ شما در آن است...». و همه اینها به خاطر جهل و یا محدودیتهایى است که در انسان وجود دارد.
4.1. گناهان اجتماعى
گناهان اجتماعى - مثل ترک امر به معروف و نهى از منکر - باعث عدم اجابت دعا است. پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودند: «اگر امر به معروف و نهى از منکر را ترک کنید، بدترین شما بر شما چیره خواهند شد، آن گاه نیکان شما دست به دعا برمىدارند، ولى اجابت نمىشود».
دو. آداب دعا
در روایات نورانى معصومینعلیه السلام امورى به عنوان آداب دعا بیان شده که رعایت آنها مىتواند در استجابت دعا مؤثر باشد.
1.2. اصرار در دعا
یکى از عواملى که سبب استجابت دعا مىگردد، اصرار در دعا است خداى متعال بنا به دلایلى گاهى اوقات دعاى بنده خویش را سریعاً اجابت نمىکند؛ حال یا به علت گناهى که انجام داده و باید توبه کند و یا به علت عدم وجود شرایط لازم و نیاز به فرصت براى استجابت دعا از مجراى طبیعى و یا به جهت اینکه خداى متعال مىخواهد بندهاش، ارتباط خود را با او بیشتر کند و به درگاه او توجه زیادتر داشته باشد. بنابراین اصرار در دعا خود مىتواند عاملى در استجابت دعا محسوب شود و خود اصرار ورزیدن در دعا، موجب خشنودى خداوند متعال است.
امام باقرعلیه السلام مىفرماید: «ان الله عزوجل کره الحاح الناس بعضهم على بعض فى المسأله و أحب ذلک لنفسه»؛ «بدرستى که خداوند متعال کراهت دارد از اصرار مردم نسبت به یکدیگر براى اداى حاجات، در حالى که آن را براى خود دوست دارد».(6)
و نیز مىفرماید: «والله لایلحّ عبد مؤمن على الله عزوجل فى حاجة الا قضاها له»؛ «به خدا قسم اصرار نمىورزد بنده مؤمن بر خداوند متعال براى حاجتى مگر این که آن را برآورده مىسازد».(7)
رسول اکرمصلى الله علیه وآله مىفرماید: «ان الله یحب السائل»؛ «خداى متعال درخواستکننده را دوست دارد»،(8)
بنابراین اصرار در دعا به پیشگاه الهى، گذشته از اینکه موجب برآورده شدن حاجت مىشود. فى نفسه امرى مطلوب و مورد عنایت خداوند متعال است بدین جهت هیچگاه نباید از تأخیر در استجابت دعا دلگیر و نا امید شد.
پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: «رحم الله عبداً طلب من الله عزوجل حاجة فالّح فى الدعاء استجیب له او لم یستجیب»؛ «خدا رحمت کند بندهاى را که از خداوند متعال حاجتى را درخواست کند و بر آن اصرار بورزد. چه حاجتش برآورده شود و چه برآورده نگردد»(9).(10)
2.2. انجام کار نیک
همانطور که گناه مانع استجابت دعا و سبب محرومیت از لطف الهى است. انجام دادن کار نیک سبب استجابت دعا مىگردد و طبیعى است که هر قدر اعمال نیک انسان زیادتر باشد، لطف الهى به او بیشتر است، به خصوص بعضى از اعمال که بسیار در این زمینه مؤثر بوده و عامل ایجاد ارتباط انسان با خدا است؛ مانند نماز که دریچه ملکوت را بر روى انسان باز مىکند و زمینهساز استجابت دعا مىگردد. بنابراین بعد از هر نمازى، مىتوان به استجابت دعایى امیدوار بود.
پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: «من ادّى فریضة فله عندالله دعوة مستجابة»؛ «هر کس نماز واجبى را بجا آورد نزد خدا دعایى مستجاب خواهد داشت».(11)
3.2. عجله نداشتن در اجابت دعا
انسان وقتى خواستهاى دارد، مىخواهد هر چه زودتر به آن برسد؛ اما گاهى صلاح او در آن نیست و یا شرایطش فراهم نشده است و با مدتى صبر و تأمل به خواسته خود خواهد رسید. اما بى تابى و عدم شکیبایى، گاهى سبب ناامیدى مىشود و مانعى براى رسیدن به خواستههاى مورد نظر است. بدین جهت بهتر است همراه با اصرار در دعا، عجله بیش از حد نداشته باشیم. آنچه که وظیفه انسان است دعا کردن و امیدوار بودن است و آنچه که بر عهده خداوند است، اجابت است. بنابراین در آنچه که به خداوند مربوط مىشود، مداخله نکنیم که در غیر این صورت به زیان ما تمام شده و مانعى براى وصول رحمت الهى خواهد گشت. امام صادقعلیه السلام فرمود: «همیشه مؤمن در خیر و آسایش است تا هنگامى که عجله نکند. در غیر این صورت ناامید مىشود و دعا را ترک مىکند. از امامعلیه السلام پرسیده شد: چگونه عجله مىکند! امام مىفرماید: مىگوید از فلان زمان دعا کردم اما اجابت نشده است.(12)
بنابراین باید امید فراوان داشت و اصرار در دعا نیز ورزید؛ اما عجله نباید داشت که خود مانع تحقق استجابت دعا است.
امام صادقعلیه السلام مىفرماید: «ان العبد اذا دعا لم یزل الله تبارک و تعالى فى حاجته ما لم یستعجل»؛ «به درستى که بنده هنگامى که دعا مىکند خداوند متعال در صدد برآورده ساختن حاجت او است تا زمانى که او عجله نکند».
4.2. واسطه قرار دادن معصومعلیه السلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص).
خداوند متعال مىفرماید: «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ»؛ «به سوى خداوند واسطه بجویید»(13) و نیز مىفرماید: «وقتى مردم به خود ستم نموده و نزد تو مىآمدند و طلب مغفرت مىکردند، پیامبر نیز براى آنان استغفار مىنمود، خدا را مهربان و توبهپذیر مىیافتند»(14).
5.2. دعا در مکانهاى مقدس
دعا در مساجد، حرم اهل بیتعلیهم السلام، تربت شهیدان و... زمان هایى که در مظان استجابت دعا هستند (مانند شب قدر، روز عرفه و میلاد و شهادت ائمه اطهار و سحرها)، در سرعت استجابت آن بسیار مؤثر است.
خداى متعال ما را امر نمود که دعا کنید «و قال ربّکم اُدعونى» و جهت تشویق به دعا فرمود: دعاى شما را اجابت مىکنم «أستجب لکم» ولى ذیل آن کسانى را که اهل دعا نیستند، مذمت مىکند و هشدار مىدهد: کسانى که از دعا و عبادت رو گردان و گریزانند بزودى خوار و ذلیل وارد جهنم خواهند شد؛ «انّ الّذین یستکبرون عن عبادتى سیدخلون جهنّم داخرین»(15).
و در آیه دیگر مىفرماید: «قل ما یعبؤا بکم ربّى لولا دعاؤکم؛ اى پیامبر به امت بگو که اگر دعا و زارى شما نبود خدا به شما چه اعتنایى نداشت» (16).
از همین آیات و نظایر آن استفاده مىشود که هر دعایى عبادت و هر عبادتى دعا مىباشد. لذا گذشته از اینکه مورد دعا تنها در صورت مصلحت بودن اعطا مىشود. خود دعا چون عبادت است، براى دعا کننده فضیلتى خواهد بود و درجهاى از بهشت را براى او تثبیت مىکند.
حال براى اینکه انسان به مقصود خود در دعا برسد، خداوند او را دعوت مىکند که با اخلاص دعا نماید «فادعُوا الله مخلصین له الدّین؛ دعا را که از شئون دین است، با اخلاص بخوانید». دعاى مخلصانه و از سر صدق به عنوان عبادتى شایسته، مورد تشویق خداوند قرار گرفته است. وقتى در جاى دیگر از دعا سخن به میان مىآید مىفرماید خداوند دعاى مؤمنان را چون با اخلاص بوده، جواب مىدهد «و یستجیب الذین امنوا و عملوا الصالحات» چون آنچه مىخواهند از روى مصلحت است، خداوند نیز از روى مصلحت اعطا مىکند و اضافه هم مىدهد چون خود دعا، عبادتى است که پاداش مضاعف دارد «و یزیدهُم من فضله» در مجموع مىتوان نتیجه گرفت که خداوند خود مردم را دعوت نمود تا دعا کنند و دعا را بهترین عبادتها معرفى نمود و وعده داد که دعاهاى خالصانه را مىپذیرد و به هدف اجابت مىرساند و علاوه بر آن پاداش دعا را نیز اعطا مىنماید. پس قبل از اینکه هر فردى بخواهد دعا کند مىبایست اخلاص در دعا را مدّ نظر بگیرد و اخلاص چیزى نیست که به سادگى بدست آید، لذا خداوند، دعا کننده را با دو شرط ایمان و عمل صالح، جواب مىدهد. کافى است مادر خود بنگریم آیا شرایط اجابت دعا را داریم یا نه؟! اگر شرایط مزبور را دارا بودیم انتظار اجابت بجاست.
خداوند در دعا به باطن مىنگرد اگر دل آمادگى و اخلاص را داشت، حتما پاسخ مىدهد. از طرفى مؤمن خود را موظف مىداند که خدا را عبادت کند، در نتیجه امور خود را به خالق خود تفویض مىنماید چون او را بصیر و آگاه به حال بندگان مىشناسد. با این معرفت مىتواند امید داشته باشد که خداوند جواب شایستهاى به او مىدهد اما هم او بیم نیز دارد که در خواندن خلوص نیت نداشته باشد، یا مىترسد از اینکه اعمال گذشتهاش مانع اجابت دعایش شود؛ به همین منظور مؤمن در دعاى خود حالت خوف و رجا دارد، هم دعا مىکند، هم اصرار بر دعا دارد، هم امیدوار به اجابت است و نیز خوفناک از ردّ باب (اجابت نشدن)! وقتى این ویژگیها در او جمع شد، اینگونه دعا مىکند «اللّهم انّى ادعوکَ کما أمَرتَ، فاستجب لى کما وعَدتَ انّک لا تخلفُ المیعاد؛ خدایا تو را آنگونه که دستور داده بودى، خواندم، پس همانطور که وعده نیز دادى، مرا پاسخ ده، بدرستى که تو هرگز خُلف وعده نمىکنى و وعدههاى تو حتمى و قطعى است».
براى اینکه درباره ادب دعا معرفت بیشترى کسب کنید به دعاى کمیل و شرح آن توجه نمائید. انشاء الله خداوند ما و شما را از مخلصین در دعا قرار دهد. آمین!
نکته آخری که در خور توجه است این که حتی مراقب باشید که در عبادت و دعا زیاده روی و افراط نداشته باشید بلکه در رتبه نخست فقط به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام شود و در زمان مناسبی که حال خواندن نمازهای مستحبی یا دعا دارید؛ به آنها هم بپردازید. ولی به هر حال همواره اعتدال و نشاط معنوی را در خود حفظ کنید. اما در مورد برآوده شدن حاجت مورد نظر خود هم نگران نباشید که چرا مستجاب نشد؛ زیرا ما افراد بشر از حقایق عالم هستی به خصوص غیب و باطن هستی با خبر نیستیم، ممکن است مصلحت نباشد تا به حاجت مورد نظر خود برسیم و یا مصلحت در تأخیر آن باشد.
بنابراین آموزه های دینی به ما یاد می دهد که امور زندگی را به خداوند خالق حکیم و رحیم و غفور بسپاریم و با دعای خود از او بخواهیم که آن چه خیر و رحمت و لطف است به ما عنایت فرماید و در مورد حاجات مشخص از او چنین بخواهیم که: «خدایا! اگر مصلحت و خیر ما در آن است به ما عطا فرما»؛ حال اگر چنین روحیه ای پیدا کنیم که خداوند جز خیر و برکت و رحمت، برای ما نمی خواهد؛ آن گاه قطعا درهای خیر و برکت و گشایش در زندگی؛ باز می شود. امید است خداوند حاجت مشروع شما را هم برآورده سازد. این را هم اضافه کنیم که یکی از عوامل استجابت دعا و روا شدن، حاجات، دعا در حق برادران و خواهران ایمانی به خصوص گرفتاران است، چنان که در فرمایش امامان معصوم (ع) آمده است که اگر در حق دیگران دعا کنیم، فرشتگان خدا در حق دعا کننده، دعا می کنند و دعای فرشتگان قطعا مستجاب است.
------------------------
پی نوشت ها:
1) بقره (2)، آیه 186؛ «هرگاه بندگانم از من سؤال کردند، به درستى که من نزدیک هستم دعاى دعا کننده را هرگاه مرا بخواند اجابت مىکنم».
2) غافر (40)، آیه 60؛ «بخوانید مرا استجابت مىکنم شما را».
3) المیزان، 2، صص 30 - 33.
4) میزان الحکمه،ج 2، ص 875.
5) میزان الحکمة، ج 2، ص 876.
6) میزان الحکمه، ج 2، ص 880.
7) همان
8) همان
9) همان، ص 880.
10) میزان الحکمه، ج 2، ص 880.
11) همان
12) همان
13) مائده، آیه 35.
14) نساء، آیه 64.
15) غافر، آیه 60.
16) فرقان، آیه 77. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100100389)